A szöveg a legütősebb fegyver – A Google is szereti

2020. szeptember 1. 14:20

Barta Zsolt

Nem túlzás azt állítani, hogy 2020 márciusában térdre kényszerítette a világot a koronavírus-járvány. Az emberek, a cégek az addigiaknál nagyságrendekkel nagyobb hangsúlyt fektettek az online jelenlétre. Addig a kép és videó, azután viszont a tartalom, az üzenet vált a legfontosabbá.

A COVID előtt méltatlanul alábecsült szöveg, tartalom jelentőségének megemelkedése a kommentekre is kiterjedt.

Az olyan szöveges kontentek, mint például egy céges blog vagy esettanulmány igaz, hogy nagyon sok plusz feladatot ad a szakmának, a marketingesnek, de brandépítő hatásához kétség sem fér. A szakértői státuszra és a szakmai hitelességre vagy az eladások növelésére gyakorolt hatásáról már ne is beszéljünk.

Kell néhány titkos hozzávaló

Vegyük példának az egyszerű tényt, hogy a rendszeresen frissülő tartalommal jelentkező weboldalaknak a Google a barátja. Ezért fontos, hogy a szövegeink bizonyos SEO kritériumoknak megfeleljenek.

Bár a Google maga a megtestesült online rejtély, hiszen rengeteg szempontot használ rangsoroláskor (úgy tudjuk, 200-nál is több jelet vesz figyelembe), de ezeket tételesen, listába szedve nem teszi elérhetővé, így egy picit mindig a sötétben bóklászunk. Maradnak tehát a szakik megfigyelései (és a saját tapasztalatunk), amikor ezekre a kérdésekre igyekszünk válaszolni:

  • Hogyan érhetek el jobb eredményt a találati listán egy adott kulcsszóra?
  • Milyen szempontokra kell odafigyelnem?
  • Mi a megfelelő kulcsszósűrűség?

Szerencsére mindenkinek megvan a lehetősége arra, hogy az írása, szövege a lehető legjobb helyezést érje el a keresőben. Kezdjük szöveges kalandunkat mindjárt egy meghökkentő listával:

0.Ne a keresőnek írjunk, hanem az olvasóinknak!

Még mindig sok olyan megrendelővel találkozunk, aki ezt elfelejti, annak ellenére, hogy nem a Google fog nála vásárolni. A cikkünkről ugyanis leginkább az azt megnyitó emberek mondanak majd véleményt (rossz headline esetén azok is, akik nem kattintanak). A tetejében a Google szerencsére már évek óta a minőségi tartalmakat preferálja a kulcsszóhalmozás helyett.

Rég volt, amikor még érvényben volt a következő szabály: „Legyen benne a cikkben 10-szer a kulcsszó, és 5-ször annak szinonimája.” A munka nagy része akkor inkább abból állt, hogy miképp lehet értelmes mondatot faragni egy-egy frázisidegen kulcsszó felhasználásával (szivattyú Budapest, ugye?). Ehhez képest ma már az a legfontosabb szempont, hogy minőségi tartalmat készíts, amit élmény elolvasni.

fotó: flickr/seo

1.Ne akarjunk mindenkinek megfelelni!

Ne akarjunk minden olvasónak megfelelni, hiszen elsősorban biztosan azok érdekelnek bennünket, akiknek az adott problémájára megoldást tudunk nyújtani!

Ne a problémáról írjunk! Legtöbbször elkövetjük ezt a hibát. Például:

  • nyaralni megyek (és nincs utasbiztosításom, esetleg nem tudom, hova érdemes utazni),
  • jó szövegeket/hírlevelet/landinget szeretnék készíteni (de nem tudom, hogyan kezdhetnék neki a feladatnak),
  • fáj a fogam,
  • túl meleg/hideg van a lakásomban,
  • pattanásos a bőröm.

Nézzünk egy gyakran felvetődő problémát: milyen hatással vannak egészségünkre (és főleg a kisgyermekek egészségére) a klímaberendezések! A Facebookon megjelenik egy poszt a következő főcímmel: „Óriási kockázat a klíma az oviban. Pedig létezik gyerekbiztos megoldás.” Természetesen egy, a veszélytelen eszközt forgalmazó cég próbálta felhívni magára a figyelmet.

A SEO szövegírás két legfontosabb kulcsa tehát a minőség (a hasznos tartalom) és a relevancia.

A probléma megoldását keresőknek írjunk, ne mindenkinek! Ez persze erősen feltételezi azt, hogy ismered a célközönségedet.

2.A hosszabb és több írás a nyerő

Bármely találati listán a hosszabb cikkek előrébb szerepelnek. Ne legyenek kétségeink, hiszen nyugodtan írhatunk több blogbejegyzést is egy hét alatt, mert a Google szeretni fog. Ha pedig a Google szereti a honlapunkat, akkor abban benne van az is, hogy a legfontosabb elvárásoknak megfelelő cikkeket is szívesen ajánlja majd az olvasóknak.

A hosszabb nem azt jelenti, hogy akármiről és akárhogyan írhatunk! A minőség minden esetben szigorú elvárás. Hogy ez mit jelent? Legyen mélysége, erős szakmaisága a cikknek, hiszen az olvasók értékes (máshol el nem érhető) információt keresnek. Ássunk a téma mélyére, olyan aspektusokat mutassunk meg, amit más nem. Ne riadjunk vissza a 2000 szavas anyagoktól és a „sarokkő” tartalmaktól sem.

3.Videók, fotók – kössük össze a kellemest a hasznossal!

Mindenképpen illusztráljuk a cikkeinket, azaz ágyazzunk be videókat és használjunk sok képet. Miért? Egyrészt a videó növeli az oldalon eltöltött időt (ez pedig rangsorolási tényező), másrészt a képek megtörik a szövegtengert és megkönnyítik a fogyasztást.

film-1668918_640

Nézzük, mit mondanak a képekkel kapcsolatban a szakemberek!

  • A BuzzSumo szerint azokat a cikkeket, amelyeknél 75–100 szavanként megtörik a szöveget egy-egy képpel, kétszer többször osztják meg az olvasók.
  • Ez a tendencia a közösségi médiában is megfigyelhető. Azok a Facebook-posztok, amelyekhez van kép, 2,3-szor jobb bejegyzésaktivítást érnek el.

PRO tippként tanácsolnánk: figyeljünk arra, hogy a feltöltött képek fájlneve is tartalmazza az adott kulcsszót, valamint vizsgáljuk meg az alt és title adatokat is, aminek a Google rangsorolásban nem elhanyagolható szerepe lesz

4.Statisztikák, adatok, grafikonok – amikkel színesíthetjük az anyagainkat

Úgy is mondhatjuk, hogy adatközpontú tartalmat kell gyártanunk. Ráadásul azt sem szabad elfelejteni, hogy a felhasználók jobban hisznek majd nekünk, ha mutatunk néhány statisztikát vagy grafikont. Egy-egy ilyen ábrával ki is válthatjuk a fotókat (főleg, ha nem saját képeket, csak személytelenebb stockanyagokat tudnánk berakni).

növekedés grafikon

5.Amit ne spóroljunk meg: kulcsszókutatás

Megvan a téma. Tudjuk, hogy nem kell visszafogni magunkat (mehet a 2000+ szavas cikk), vadul gyűjtögetjük a képeket, videókat, grafikonokat, statisztikákat. Szóval minden kész, hogy megírjuk a cikket. Mielőtt ezt megtennénk, a kulcsszókutatást semmiképp se hagyjuk ki.

Meg kell találni azt a kulcsszót, amivel előrébb kerülhetünk (vagy azt, amit a konkurenseink még nem aknáztak ki). Tudni kell, hogy mi az, amire keresnek is az emberek. Ajánljuk a Google Analyticsen kívül a következő segédeszközöket:

  • Adwords Keyword Planner
  • Moz Keyword Planner
  • Ahrefs Keyword Explorer
  • LSI Graph
  • Ubersuggest

A how-to cikkek

Egyik kedvenc szöveges megoldásunk a how-to cikk. Természetesen nemcsak azért imádjuk a hogyan készíts típusú cikkeket, mert rendkívül változatos és érdekes témákat dolgozhatunk fel velük. Tapasztalataink azt mutatják, hogy ezeket a cikkeket az ügyfelek is szeretik.

Végül is, ki ne kapná fel a fejét olyan headline-okra, mint például:

  • Hogyan csinálhatsz Big Mac szendvicset otthon?
  • Hogyan élj túl egy cápatámadást?
  • Hogyan írj ütős headline-t?

Nincs olyan téma, amelyről ne lehetne how-to-cikket készíteni. Ha próbálkoztál már szövegírással, akkor szinte biztos vagyok benne, hogy te is írtál legalább egy ilyen anyagot. A net egyik legnépszerűbb tartalomtípusáról beszélünk és eddig megszámlálhatatlanul sok poszt, podcast vagy videó született a témában, amiket faltak az olvasók, hallgatók vagy nézők (értelemszerűen azok az emberek, akik az adott dolgot meg szerették volna csinálni).

Arról van szó bennük, hogyan tudsz megoldani egy adott problémát egy adott módon, általában szakmai előképzettség nélkül. Ezért is olyan közkedveltek ezek a tartalmak az olvasók körében: gyors és hasznosítható tudás szerezhető általuk.

De mi az a how-to-tartalom?

A „Hogyan…” típusú tartalmak informális, relatíve rövid terjedelmű anyagok, amelyek abban segítenek, hogy:

  • egy bizonyos célt könnyebben elérhessünk,
  • egy problémát egyszerűen megoldhassunk.

Ezek a cikkek a hozzá nem értőknek segítenek. Csak a legfontosabb, leglényegesebb részeket emelik ki a tartalomból, kihagyva olyan elemeket, amelyek legfeljebb a szakértőknek fontosak. Még a legbonyolultabb témát is könnyen fogyaszthatóvá varázsolják a laikusok számára is.

Amiről semmiképpen se feledkezzünk meg: a szövegeink terjesztése

Amikor nem jöttek az eredmények, biztosan feltettük magunknak a kérdést: miért nem olvas senki? Nagy megdöbbenést szokott kelteni, amikor azzal szembesül az író, hogy a lelkesen beindított blogja, ami szerinte majd csak úgy vonzza az olvasókat, látszólag a kutyát nem érdekli.

Telik-múlik az idő, az olvasók valahogy nem akarnak többen lenni, a blogunk felfedezetlen marad. Ezen a ponton a többség fel is adja, magában elkönyveli, hogy a blog „nem működik”, nem vonzza az embereket, nem hatékony eszköz, valami mást kell kitalálni. Pedig ez 10-ből 9-szer nincs így. Szimplán rosszul csináljuk, mert a publikálás után a tartalmaid terjesztésére már nem gondolsz.

Láttunk már olyan esetet, amikor valaki nehezményezte, hogy alig-alig olvassák a blogját. A cikkekben próbálta keresni a hibát. Nem sikerül megtalálni a megfelelő témákat, nem tudta megfogni az olvasókat, nem jó a stílus stb. A valódi probléma az volt, hogy az embereknek esélyük sem volt elolvasni a cikkeket, merthogy sehol sem találkozhattak velük, ami a közösségi média által uralt világban egyenesen bűnnek számít.

A Social Media 2020 konferencián Sipos Zoltán marketingstratéga, tartalommarketing-szakértő, a Kreatív Kontroll alapítója beszél majd a tartalomról, mint forgalomterelő eszközről.

Érdekel a program!

Marketingközhely, de attól még igaz: az „építsd fel és majd jönnek” nem értelmezhető stratégia. Úgyhogy cikkünk végére összeszedtünk néhány jó tanácsot, amit a tartalomterjesztés kapcsán érdemes megfogadni.

  • Hirdesd a blogodat!
  • Oszd meg a Facebookon!
  • Ha olyan a tartalom, publikáld a LinkedIn-en!
  • Ne feledkezz el az Instagramról sem!

Közhely, de igaz: a szó elszáll, az írás megmarad. Még akkor is, ha digitális formátumról van szó. Azonban azt mindenképpen tartsuk fejben, hogy a leütött karakterek csak abban az esetben növelik a bevételt, ha tudatjuk a világgal a cikk, poszt, hírlevél, esettanulmány stb. születését.

Ezért kihagyhatatlan lépés a tartalomterjesztés. Erre a stratégiai jelentőségű mozzanatra mindig fordítsunk elég időt! Ha ránk hallgatsz, érdemes automatizálni a folyamatot.

A cikket a Kreatív Kontroll készítette

www.kreativkontroll.hu