Black Friday, avagy így amortizáld a brand-ed!

2020. november 23. 14:34

Barta Zsolt

„Laci, ugye ti is hirdettek Black Friday-t?” Kérdezte egyik vállalkozó barátom pár napja. „Dehogyis!” – válaszoltam. „Most sem, eddig sem, sohasem!” Nem értette, miért mondom ezt. Hiszen a Black Friday az értékesítés egyik csúcs eseménye minden évben. Mégis ki az az őrült, aki ezt a lehetőséget kihagyja? Nos, ha engem kérdeznek, akkor a válaszom az, hogy minden tudatos és felelősségteljes márkaépítő kimarad ebből az Amerikából indult őrületből.

GyL2

Gyimesi László, a Mystic Nails Hungary Kft. ügyvezetője

Mikor üzleti döntéseket hozunk vállalkozóként, azt gondolom, hogy alapvetően két aspektusból vizsgáljuk meg a helyzeteket:

Egyrészt mérlegeljük, hogy mit nyerhetünk az egyik oldalon és mit veszíthetünk a másik oldalon az adott döntéssel. Vagyis azt vizsgáljuk, hogy nettó pozitív üzleti eredményre számíthatunk a döntés nyomán vagy sem. Másrészt értékrend szinten, avagy elvi szinten tudunk-e azonosulni a döntéssel, amit fontolgatunk? Másképp fogalmazva mennyire önazonos a döntés, melyet meghozni készülünk.

A kettőből egyértelműen a második aspektus a meghatározóbb. Ugyanis hiába hozhat üzleti nyereséget egy döntés, mert ha nem érezzük emberileg értékrend szinten helyesnek – vagy inkább önazonosnak – akkor nem állunk bele. Lehet az olvasó szerint naivitás ezt feltételeznem, mindenesetre maradjunk annyiban, ha valaki élvezni szeretné a munkáját és az életét, akkor muszáj önazonos döntéseket hoznia, mind az üzleti, mind a magánéletében. Én ebből indulok ki.

Megéri-e giga akciókat hirdetni a márkánkkal?

De vegyük gyorsan górcső alá mindkét aspektust a Black Friday tekintetében, hogy el tudjuk dönteni, érdemes lenne-e giga akciókat hirdetni a márkánk és annak égisze alatt futó termékink, szolgáltatásaink vonatkozásában, vagy sem.

Mérlegeljünk: mit nyerhetünk, mint márkatulajdonosok a Black Friday-el? Biztos, hogy szép summát teszünk majd zsebre a nap végén, a forgalom az egekbe szökik, tapsolunk örömünkben, ahogy záporoznak a banktól az sms-ek a telefonunkra a bejövő rendelések kifizetéséről. Megveregetjük a marketingesünk vállát másnap (vagy a sajátunkat, ha mi vagyunk a marketinges is egyszemélyben) és konstatáljuk, hogy értjük a dolgunkat piszkosul.

Bizonyára lesznek szép számmal új vevők is, akik előtte még nem vásároltak tőlünk, de most elcsábultak a nagy kedvezményt látván, hallván. Erre még büszkébbek leszünk, mert – ha csak rövid időre is, de – nőtt a piaci részesedésünk, ezzel együtt bővült a vevői adatbázisunk, akikre célozhatjuk hirdetéseinket a jövőben.

Az új vevők szélesebb ismertséget hoznak a márkánknak. Újabb hurrá!

Ráadásul ha elégedettek a termékkel remélhetőleg ajánlani fogják ismerőseiknek, de, hogy biztosra menjünk erre még építünk egy jó remarketing kampányt is, így borítékolható a siker. Egyúttal titkon reménykedünk, hogy az ajánlás nem úgy hangzott el, hogy: „ez a márka nagyon bejött nekem, csak az a baj, hogy túl drága, viszont Black Friday-ben vettem féláron, így megérte.”

Mit veszíthetünk a Black Friday-el?

Például a lehetőségét annak, hogy ne kelljen minden évben novemberben kétségbeesetten azzal foglalkoznod, hogy a versenytársakra ráígérj akcióban, azért remegve, hogy ne legyen az egész hónapod kuka, mert ugyebár minden vevőd már erre a péntekre spórol, bolond lesz tőled előtte 1-2 héttel vásárolni, hiszen jönnek a nagy akciók.

Mit veszíthetsz még? Esetleg a meglévő vásárlóid beléd és a márkádba vetett bizalmát és hitét? Gondoljunk csak bele, hiszen őket korábban meggyőztük már miért kerül annyiba a termékünk (a márkánk!) amennyi. És boldogan meg is vették. Most pedig csak azért, mert november utolsó péntekje van, ugyanez a termék fele annyit ér? Vagy fele annyiba kerül? Mennyire igazságos ez velük szemben? Mennyire vannak ők ezáltal megbecsülve? Ők, akik az év maradék 364 napján lehet többször is vásárolnak tőled, nem csak ezen az egy napon.

Továbbá elveszíted az egyik legfontosabb előnyödet a versenytársakkal szemben: egyáltalán nem leszel különleges, avagy emlékezetes. Csak egy leszel a sokból. Semmi több. Attól, hogy szemmel tartod és figyeled a versenytársaidat nem kell ugyanazt csinálni, amit ők. Sőt, épp ellenkezőleg! Ne gyere nekem azzal, hogy ez az „iparági norma”, ezt mindenki így csinálja. Ha beállsz a sorba és te is Black Friday-t hirdetsz, úgy, mint mindenki más körülötted, akkor egy leszel a millióból. Ezzel pedig pont az ellenkezőjét éred el annak, amire folyamatosan törekedned kellene, mint cég, mint márka: légy más, mint a többi!

Depositphotos_220988508_xl-2015

Illusztráció: Depositphotos

Rombolja a márkaértéket a hatalmas árkedvezmény

Vajon mi az üzenete a márkádnak, ha hirtelen egy napon a termékek nagy része, vagy netán egésze gigászi kedvezményekkel megvásárolható? Milyen és mennyire fenntartható márkaértéket közvetít ez szerinted?

Hogyan fogod megvédeni az áraidat ezután a vevőiddel szemben? Megvan benned a hajlandóság a nagy kedvezményre és minden bizonnyal bele is fér az árrésedbe, hiszen többször is bizonyítottad a Black Friday során, nemde? Ha én tárgyalnék veled az árakról, mint potenciális viszonteladója a márkádnak, nálam tuti elvéreznél az első 5 percben.

Vajon mi az üzenete rólad, mint márkatulajdonosról, mint cégvezetőről? Azt hiszed ez nem fontos? Azt hiszed nem érdekli a vevőket ki áll a márka mögött? Óriási tévedés, ugyanis egyre inkább ez érdekli már az embereket. Ők nem egy logóra vagy szlogenre kíváncsiak, hanem arcokra, emberekre a logó mögött. Szóval hadd kérdezzem meg tőled, mennyire hiszel te a saját termékedben, a saját márkádban, ha szerinted rendben van ekkora kedvezményt adni, mondván ez csak marketing és ez csak egyetlen nap? Mennyire hiszel te a munkatársaid kiváló munkájában, amit csak marketing okán és csak egy napra tökéletesen leértékelsz és porig alázol? Ezek után ők mennyire hisznek majd benned (és a személyes márkádban), mint vezető?

A vásárlók túlfogyasztásba hajszolása számodra önazonos?

És akkor a végére az elvi kérdés. Biztos, hogy te is egyike akarsz lenni azoknak a márkatulajdonosoknak, akik a Black Friday útján túlfogyasztásba és sokszor felesleges költekezésbe hajszolják a vásárlóikat? Vagy inkább köszönöd szépen az ígéretes rövid távú nyereség lehetőségét, de inkább nem élnél ezzel a manipulatív eszközzel? Mert ez számodra nem önazonos. Mert ez nem a te márkaértéked.

A cikk végére érve talán azt gondolod, hogy ez így lehet még akár igaz is, de te nem vagy márkaépítő, így rád nem vonatkozik és szépen hátradőlsz. Hiszen te mondjuk mobiltelefon-kereskedő vagy, aki tart tízféle különböző gyártótól készülékeket, avagy 10 különböző márkát, de egyik sem a tiéd. Ez igaz. A 10 készülékmárkából egyik sem a tiéd, viszont az üzleted, a cégneved, a céglogód, az online shopod, a készülékeladás know-how-ja, az eladáshoz kapcsolódó plusz, netán egyedi szolgáltatásaid, a kreatív megoldásaid akár arculatban, akár hirdetésben, tartalomgyártásban, ügyfélszolgálatban…stb., ezek a TE márkád részei. Ne hidd, hogy nincs márkád, maximum még nem tudatosult benned. Ha pedig már tudatosult, vagy épp most ébredtél rá, akkor javaslom építsd és ne amortizáld a márkád!

Sikeres márkaépítés kívánok!

Ui. Egyébként az, hogy nem hirdetsz Black Friday-t, még nem jelenti azt, hogy nem ülhetsz fel ugyanerre a lóra, csak éppen fordítva. Légy kreatív, találd meg, mitől lehetsz te más, miben nyújthatsz mást és adj hangot a márkád üzenetének. Mert akiknél igazán fontos célba érnie az üzenetednek, ott be is fog találni. Így született meg nálunk például a Black Friday alternatív fricskája, a Green Wednesday.

Gyimesi László

Mystic Nails Hungary Kft.

ügyvezető

www.mysticnails.hu