2021-ben is 10 vállalat vette át az Üzleti Etikai Díjat

üzleti etikusok

2022. július 28. 11:55

Demcsák Mária

Idén novemberben újabb 10 vállalat vette át az alapítók és az előző évben nyertesekből álló zsűritagok által odaítélt Üzleti Etikai Díjat. A 22. Üzleti Etikai Díjátadó Gála ünnepségéről részletes beszámolót készítettünk, melyből kiderül, hogy kategóriánként mely cégek viselhetik büszkén az üzleti etikus jelzőt az eddigi 21 évben nyertes és még működő 113 vállalattal együtt.

Az alapítók – László Ervin világhírű tudós, író, a Budapest Klub Alapítvány elnöke, és Demcsák Mária a Piac & Profit alapítója ­– 22 évvel ezelőtt azzal a szándékkal hozták létre a díjat, hogy a magyar társadalom figyelmének középpontjába kerüljenek azok a hazai vállalkozások, amelyek felelős tevékenységükkel, gondolkodásukkal, az emberek, a környezet és a társadalom érdekeivel összehangolt működésükkel példát mutatnak. Az üzleti életben sikeres jelenlétükkel bizonyítják, hogy a profit érdekei összeegyeztethetők a másik ember, a szűkebb közösségük, az élővilág, a társadalom, tehát a fenntartható fejlődés érdekeivel.

Üzleti Etikai Díjat évente csak 10 hazai vállalat kaphat négy kategóriában. Az idei díjazottakkal már 123 cég viselheti Magyarországon az üzleti etikus vállalat jelzőt, s vele együtt a márkajel használatát.

2021-ben a Kisvállalat kategória nyertesei:

Ferling Kft.

Bárczy Környezetvédelmi Kft.

Recobin Kft.

SunnySystem Bt.

2021-ben a Középvállalat kategória nyertesei:

GET Kft.

Kresz & Fiedler Kft.

2021-ben a Nagyvállalat kategória nyertesei:

Karsai Holding Zrt.

PLAN Zrt.

2021-ben a Multinacionális vállalat kategória győztesei:

Michelin Hungária Kft.

Cloud Network Technology Kft.

A 2021-es Üzleti Etikai Díj nyertesei

Több mint 80 jelölés és 39 értékelhető pályázat érkezett az üzleti szektorból. Az eddigi díjazott cégek vezetőiből álló zsűrinek nehéz dolga volt. 39 vállalatvezető szavazott arról, mely cégeknek adnak bizalmat az üzleti etikus jelző viselésére. Ők már tudják, hogy a díj felelősséggel jár. Példát kell mutatni, edukálni, dolgozni a felelős üzleti gondolkodás, magatartás terjedéséért.

Az alapítók az Üzleti Etikai Díj sikerét egyértelműen azzal azonosítják, hogy az alapítás óta eltelt 22 évben a díj presztízse folyamatosan nőtt, a tudatosság, a társadalmi elkötelezettség és az élhető, fenntartható világ fennmaradása iránti felelősség egyre hangsúlyosabban szerepel a hazai vállalatok értékrendjében.

László Ervin videóköszöntőjében kiáltványt intézett az üzleti szektor szereplői számára. Nincs más út, mint beállni a fenntartható fejlődés szolgálatába az üzleti döntéshozóknak. A nagy globális és nemzeti vállalásokat a klímaváltozás  lelassítására, megállítására csak az üzleti szektor tudja megvalósítani. László Ervin díjalapító, világhírű tudós, a gondolkodásmód megváltoztatásáért a legtöbbet tevő, inspiráló személyiség közé beválasztott író köszöntő beszéde, mozgósító kiáltványa az alábbi videófilmre kattintva érhető el.

„A járvány okozta hatalmas gazdasági károk, a soha meg nem élt, tapasztalt bajok felszínre hozták az igazi értékeket. Jobban figyelünk egymásra, a munkatársainkra, az üzleti partnereinkre és különösen a természet megóvására, ennek érdekében fejlesztéseink, tetteink irányára. Ma már az üzleti döntéshozók közül egyre többen megértik, hogy a fenntartható fejlődés érdekében, annak céljával azonos működés egyet jelent az etikus üzleti tevékenységgel. Kimondhatjuk, hogy etikus az a cég, amely profitérdekeit is képes felülírni csak azért, hogy a környezetet ne károsítsa, hogy a társadalmi egyenlőtlenségeket csökkentse, hogy hasson környezete, az emberek gondolkodásmódjára, s tudatosan erősítse hatókörében a felelős létezést” –vallja ezt Demcsák Mária, az Üzleti Etikai Díj alapítója.

Demcsák Mária, az Üzleti Etikai Díj alapítója és Demcsák Zsuzsa műsorvezető

Gaál László, a tavalyi győztes Flavon Group Kft. tulajdonos ügyvezetője köszönti az új díjazottakat.

Gaál László, a Flavon Group tulajdonos ügyvezetője

Csorbai Hajnalka, az Opten Kft. stratégiai igazgatója köszöntötte az üzleti etikusokat.

Csorbai Hajnalka, az Opten Kft. stratégiai igazgatója

 

2021-ben Üzleti Etikai Díjat nyert „Kisvállalat kategóriában” a

Bárczy Környzetvédelmi Kft.

A Bárczy Környezetvédelmi Kft.-t 1991-ben alapította, Bárczy Zoltán. A ma is 100 %-ban magyar családi vállalkozás 341 millió forintos árbevételű, kecskeméti székhelyű. Mérnöki tevékenységgel, műszaki tanácsadással foglalkoznak.

Egy házaspáré a cég, akik már túl vannak a generációváltáson. Lányuk vezeti a vállalatot. Ipari kármentő eszközöket forgalmaznak a veszélyes folyadékok gyártása, szállítása, felhasználása során előforduló balesetek megelőzéséhez és gyors kárelhárításához. Specialitásuk az olajjal szennyezett vizek tisztítása. Az alapítók szabadalma alapján gyártott, Bárczy-szűrő néven ismert csapadékvíz olajleválasztó berendezéseikből már több mint 8000 db működik az országban.

Jelenleg 7 alkalmazott és 3 családtag dolgozik a cégben. Minden januárban automatikusan bért emelnek a kollégáknak. Béren kívüli juttatásként önkéntes nyugdíjpénztári tagságot, cafeteriát, egészségügyi szolgáltatást adnak a munkatársaiknak. Akik a Covid idején megszerették az otthoni munkavégzést, azok most is dönthetnek arról, hol akarnak dolgozni. Egy nap a héten mindenki benn van. Nem jellemző a fluktuáció.

Logójukban is megfogalmazták: Egy csepp is számít! Büszkék arra, hogy cégük 30 éve hozzájárul az ipari szereplők korábbi felelőtlen környezeti magatartásának tudatos környezetvédelemmé alakulásában. Minden eredményüket visszaforgatják a termelésbe. Saját telephelyük passzív házas építési technológiával készült.

Köztartozás mentesek és megbízható adózók besorolást kaptak. Kis lépésekben haladnak előre, nem kockáztatnak. Soha nem vettek fel hitelt, mindig csak saját magukra támaszkodtak. Pénzügyi stabilitásukra D&B „A” minősítést kaptak. A fizetési határidőket akkor is betartják, ha maguknak nehézségeik támadnak. A tisztességes munkát tisztességesen meg is kell fizetni. Ezt az elvet vallják, s emiatt soha eszükbe sem jutott bármiféle erőfölényt gyakorolni alvállalkozóik felett.

Alapító tagjai a KSZGYSZ-nek, Bárczy Zoltán hosszú évekig az elnökségi tagságot is betöltötte. A jogalkotók kikérik véleményüket a környezetvédelmi szabályozás változtatásakor. Termékeik közé csak minőségi, hosszú élettartamú és minimális ökológiai lábnyomú termékek kerülhetnek. Környezetirányítási rendszert alkalmaznak. Számos díj bortokosai, mint Magyar Termék Nagydíj, Hungexpo Nagydíj, nemzetközi innovációs díjak. Olajleválasztóik Környezetbarát Termék minősítéssel rendelkeznek. Hat alkalommal nyerték már el a Magyar Brands Kiváló Üzleti Márka elismerést. Termékeiknek sikeres környezetvédelmi össztársadalmi hatására nagyon büszkék. Alapítványokat, egyesületeket karitatív szervezeteket támogatnak.

A Bárczy Környezetvédelmi Kft. egyszerű elvek, tisztesség jellemezte családi vállalat, saját termékeik fejlesztésével nagyságrendjüknél jóval jelentősebb nyomot hagyva a környezetszennyezés csökkentésében. Hitük és a cég tevékenysége teljes szinkronban van. Mindig csak magukra támaszkodtak. Etikus cég minősítésre érdemesek.

Soósné Bárczy Eszter, a Bárczy Környezetvédelmi Kft. ügyvezetője és Bárczy Zoltán, a cég alapítója

 

2021-ben Üzleti Etikai Díjat nyert „Kisvállalat kategóriában” a

Ferling Kft.

Az 1991-ben alakult családi vállalkozást egy házaspár és gyermekük vezeti. A cég 2020-ban 357,4 millió forintos árbevételt ért el 25 fő átlagos statisztikai létszámmal. Főtevékenységük a PR kommunikáció. Magyarország legnagyobb vidéki központtal működő, 2021-ben Business Superbrands díjjal is elismert PR-ügynöksége. Székhelyük Pécs.

Kiterjedt partneri hálózattal dolgoznak együtt Európa különböző pontjain és iparágaiban tevékenykedő ügyfeleikkel a kreatív kommunikációs stratégiai tanácsadástól kezdve az adatvezérelt megoldásokon, a social média kommunikáción, grafikai tervezésen, webfejlesztésen át a belső kommunikációs megoldásokig.

Az utánpótlás-nevelés kiemelt fontosságú számukra. Munkatársaik fejlődésének, előre lépésének támogatásában preferált a belső képzés és a szakmai konferenciák. 25 fős csapatuk tagjai a szakma legjobbjai közé tartoznak. Több korosztály dolgozik együtt teljes egyetértésben. Megbecsülik a régi csapattagokat. Foglalkoztatáspolitikájukra a fiatal generáció támogatása, munkavállalók megtartása, a hosszú távú foglalkoztatás és a szociális érzékenység a jellemző. A karrierépítésre nagyon figyelnek. Szoros együttműködést alakítottak ki a Pécsi Tudományegyetemmel, ahonnan rendszeresen fogadnak nyári gyakorlatra pályakezdőket. A szervezeten belüli pozícióváltást támogatják. Törődnek egymással. Arra törekszenek, hogy a munkatársak sikerélményekhez jussanak, amit időről időre díjakkal, jutalmakkal ismernek el.

Természetesen ők is bevezették a járvány alatt az online office-t. Az idő igazolta, hogy sikeresen alkalmazkodtak az adott helyzethez. A hibrid munkavégzést fenntartják. Zöld iroda programjukat már 2018-ban rendszerbe foglalták. Jótékonysági programokat támogatnak. Pénzügyeik megbízhatóak, tisztességesek úgy a munkatársaik, mint az ügyfeleik felé. A cég alapítója a Pécsi Közösségi Alapítványnak, s fővédnöke az Élő Adás Civil adománygyűjtési programnak.

Csak olyan munkákat vállalnak el, amit 100 %-ban magukénak éreznek. A minőség és az új megoldások beemelése, a hiteles kommunikáció, növekvő ismertség, jó hírnév, hatékony sajtókapcsolatok, amit az ügyfeleiknek törekszenek adni.

Társadalmi felelősségvállalásuk nagyon komoly, gazdag palettájú. A Pécsi Gyermekklinikán olyan mesefal kivitelezésében vettek részt, ami nem csak barátságossá tette a gyerekek környezetét, hanem a figyelmüket is lekötötte. A cég munkatársai a Nevetnikék Alapítvány munkáját önkéntes munkával támogatják. Lions Clubokkal együttműködve elindították a Respect for all programot, mely a különböző generációk kölcsönös tiszteletét hivatott elősegíteni. Zöld Iroda programjukban fektették le a környezetért teendő kötelezettségeiket. Elnyerték vele a KÖVET Zöld Iroda Díját is 2020-ban.

A Ferling Kft. a kommunikációban, PR-ben egyik leghíresebb szakértő cég saját maga hiteles kommunikációját is magas szinten, önazonosan építette fel. Szépen, okosan és elkötelezetten. Nem csak tanítják, hogy a PR csak akkor működik, ha mögötte hiteles tartalom van. A cég méltó az üzleti etikus jelző használatára.

Zubán Zoltán, a Ferling Kft. cégvezetője, Lakatos Zsófia, a Fenntarthatóság Szakmai Nagykövete a Budapest Klub képviseletében, és Márton Endre, az Eurokomax Kft. ügyvezetője

 

2021-ben Üzleti Etikai Díjat nyert „Kisvállalat kategóriában” a

Recobin Kft.

A budapesti székhelyű, két magyar férfi tulajdonában álló, nem veszélyes hulladék gyűjtésével foglalkozó, 125,5 millió forintos forgalmat produkáló cég 11 főt foglalkoztat, jogelődje 2013-ban alakult. Fő tevékenységük komplex szelektív hulladékgyűjtési rendszer bevezetése különböző létesítményekben.

Dedikáltan a szelektív hulladékgyűjtést népszerűsítik, az egyéni felelősségvállalást szorgalmazzák ügyfeleik munkahelyein. Az irodákban, intézményekben megteremtik a hatékony, szelektív hulladékgyűjtés feltételeit és elérik annak megvalósítását is. Munkájuk következménye mindenütt egy nagyfokú szemléletváltás, ami a munkakörnyezetben és a munkavállalóknál valósul meg. Nagy hangsúly fektetnek a munkahely folyamatos up-skilling-jére: egyrészt a menedzsment tagjai korábban egyetemi hallgatókból, gyakornokokból nőtték ki magukat, másrészt a fizikai munkát végző munkavállalók több munkahelyen megtapadni nem tudó, hátrányos helyzetű emberek, akiknek hosszú távon munkalehetőséget és megbecsülést, belső szociális támogatást, mentoringot biztosítanak.

Fizikai munkavállalóik 90 %-a hátrányos helyzetű. A menedzsment az ő képzésükre, jóllétükre és saját tudása fejlesztésére is sokat ad. Új HR-csapatot állítottak fel, akik a belső mentorálást is ellátják azért, hogy a munkatársak hosszú távon maradjanak.

Azért dolgoznak, hogy a környezettudatos gondolkodás és a szelektív hulladékgyűjtés a magyarországi oktatási intézmények mindennapjainak részévé váljon. Az Ökuka Iskolaprogramban aktívan részt vesznek. 2019-ben a KSZGYSZ odaítélte nekik a Környezet Védelemért Díjat.

Termékeiket és szolgáltatásaikat megbízható minőségben nyújtják, hangsúlyt helyeznek arra, hogy vevőik felé hitelesen kommunikálják ezt. Munkájuk a környezet védelme és a környezetkárosítás csökkentése, az újrahasznosítás minél szélesebb körben történő alkalmazása és elterjesztése az ügyfeleik körében. A cég egyfajta hulladékkezelő, facility management cégként épül be különböző létesítmények működésébe. Oktatási tevékenységükben a zero waste szemléletet propagálják. Szelektív kukáik is újrahasznosított alapanyagból készülnek és szemléletformálást is ellátnak. Szép díjakat gyűjtöttek már be a hulladékhasznosító és propagáló tevékenységükből.

Társadalmi felelősségvállalásuk részeként hajléktalanokat hoznak vissza a munka világába, bejelentett munkával. Termékeik is CSR-szolgálatot teljesítenek: az irodai szelektív kukák, egyedi kukák egyben logóval ellátott kommunikációs eszközök is.

Ferenczi Attila, az első számú vezető saját hitvallását, harcát a környezetvédelemért valósítja meg a vállalkozásában. Boldog ember lehet, mert abból él, amiért él. Tiszteletre méltó a hulladékkezeléssel foglalkozó Recobin Kft. és vezetője értékrendjének azonossága. Etikus cég  kívül-belül.

Ferenczi Attila Maxim a Recobin Kft. ügyvezető igazgatója a díjjal. Mellette Demcsák Mária díjalapító és Gellér Róbert, a Gelbert Eco Print Kft. ügyvezető igazgatója

 

2021-ben Üzleti Etikai Díjat nyert „Kisvállalat kategóriában” a

SunnySystem Bt.

A csömöri székhelyű cégnek két magánszemély tulajdonosa van: apa és fia. Napelemes rendszerek telepítésével foglalkoznak. A 2000-ben alapított cég forgalma 164,6 millió forint. Dolgozói létszáma 6 fő.

A cég családi vállalkozás, először a távközlési szektor irányába indult el, majd a megújuló energiák hasznosítása felé fordították a figyelmüket. Saját házuk energetikai korszerűsítésével kezdték. Az édesapa jelmondatának szellemiségével dolgoznak: „Tisztességes munkával gyarapodni! A kétkezi munka érték!”

Munkatársaik jelentős része hosszú évek óta erősíti a csapatot, a fluktuáció elenyésző. A kezdetek óta lehetőséget adnak alkalmazottaiknak és családjaiknak a cég nyaralóinak díjmentes használatára. Járványhelyzetben gyerekfelügyelettel és a gyerekek tanításával igyekeztek segítséget nyújtani a munkatársaknak. Kamatmentes hitelt, anyagi segítséget, lakhatási támogatást nyújtanak. Céges telefont, mobilinternetet és autóhasználatot is adnak, a munkahelyre történő bejárást is támogatják.

„Minőség és az ügyfelek elégedettsége, s ezt mértani pontossággal.”  – erre törekednek. Elképzelhetetlen számukra, hogy a munkát nem megfelelő minőségben, esztétikailag kifogásolható módon adják át ügyfeleiknek. Az ár/érték arány a legfőbb az ajánlataikban.

A lassú fejlődés hívei. Minden érdeklődőt tájékoztató anyagokkal, javaslatokkal és gyakorlati tanácsokkal látnak el díjmentesen, ezzel segítve sikerre a pályázataikat. 100 %-ban sikerült is. Inkább hitelt vettek fel, nem kérnek ügyfeleiktől előleget, bármennyire is elhúzódik a támogatási összeghez jutás procedúrája. 10 éves garanciát adnak munkájukra. De ennyi idő eltelte után sem hagyják magukra ügyfeleiket. Megbízhatóságuk elismeréseként az Opten Kft. Kiváló minősítésben részesítette cégüket.

Fontos hitvallásuk, hogy az adomány akkor valódi, ha szívből és nem érdekből adják. Támogatják az egészségügyi intézmények, szervezetek megkereséseit, TAO támogatást nyújtanak egy utánpótlás futball klubnak, támogatták a helyi iskolát a digitális oktatás fejlesztésében. Magánszemélyként is segítik a rászorulókat, függetlenül attól, hogy országos vagy a helyi közösségben felmerülő problémáról van szó.

Napkollektor, napelem, tisztán elektromos autók beszerzésének folyamata. Épületük O kW igényű. Ez jellemzi az elköteleződésüket az alaptevékenységük gyakorlásán kívül, mely természetesen hozzájárul környezetünk CO2-kibocsátás-csökkentéséhez. A helyi általános iskolákban felkérésre mutatják be a szakma fontosságát és a felelős szemléletet a gyerekeknek.

A SunnySystem Bt. igaz, felelős, tisztességes, konzervatív értékeket vall. Ön- és értékazonos. Nem törekednek naggyá válni, a minőségi, precíz munkák hívei, amennyire a család tud ügyelni, csak annyi munkát vállalnak. Etikusságuk megkérdőjelezhetetlen.

Forró Attila, a SunnySystem Bt. ügyvezetője a díjjal. Mellett Gyimesi Dóra, a Mystic Nails Hungary Kft. alapító tulajdonosa és Lakatos Zsófia, a Fenntarthatóság Szakmai Nagykövete a Budapest Klub képviseletében.

 

2021-ben Üzleti Etikai Díjat nyert  „Középvállalat” kategóriában a

GET Kft.

Az építőiparban világítástechnikai termékek szakkereskedőjeként, illetve gyártójaként működő, 2004-ben alakult cégnek 47 alkalmazottja van. 100 %-ban magyar tulajdonú. Fonyódi székhelyű. Telephelyeik száma 4, árbevételük 2020-ban 1 milliárd 387 millió forint volt, ebből exportértékesítés 79 millió forint. Piacvezetők a saját szakterületükön.

A GETIKA világába vezető GETIKUS magatartásmód Családbarát Vállalat Díjat hozott számukra 2020-ban, melyre nagyon büszkék. A társaság tulajdonosai egyben felsővezetői maguk is a cég alkalmazottai. Saját értékrendjükön működtetik a vállalatot. A cégnél a férj-feleség, apa-fia, anya-fia, barát-barátnő munkakapcsolatok nagyon jól működnek. Családias a hangulat.

Évente egyszer a gyárba meghívják a családtagokat. Támogatják anyagilag a gyerekszülést, a kollégák képzésével kiemelten foglalkoznak, modern, korszerű, ergonomikus munkakörnyezetet teremtenek. Friss gyümölcs minden nap, rendszeres tesztelések pandémiára, csapatkovácsoló rendezvények. Mindenki választhat a normál, a rugalmas és a távmunka lehetőségek között.

Hisznek a családi-munkavállalói-munkáltatói kötelék mellett az utódlás, utódnevelés fontosságában. Családon belüli generációk elhelyezkedésére nyitva áll a kapujuk. Fogadják a környező szakintézmények diákjait, tanulóit szakmai gyakorlatra.

Az értékmegőrzés kontóján a néptánc, néphagyomány gyakorlása is szerepel.  Hiszik, hogy az értékmegőrzés és értékteremtés egy fenntartható, mély gyökerekből táplálkozó környezetet teremt. Az alapító számos helyi esemény megalkotója és szervezőjeként beszáll a természet védelmére, a víz tiszteletére, a sportra, egészséges életmódra nevelésbe. Arculati kézikönyvből, logójukból is tükröződik az értékrendjük. Legnagyobb vevőikkel üzleti kapcsolataik több, mint 10 évre nyúlnak vissza. Ez annak is köszönhető, hogy a nagy építőipari válság idején partnereiket támogatták, s ezek a partnerek adják ma a legnagyobb forgalmat a cégnek. Korszerű technológiával, modern gépekkel, Ipar 4.0 megoldásokkal dolgoznak. A világítástechnikai piacon saját brand-del is büszkélkedhetnek Papillon Lighting néven. Elnyerték a Fény mestere Díját is, mely nagy szakmai elismerésnek számít.

Társadalmi felelősségvállalásuk rendkívül kiterjedt. Példamutató. Világítástechnikai megoldásainkban a környezettudatosságra összpontosítanak, a megfelelő megvilágítási szintet energiatakarékosan biztosítják a lehető legnagyobb vizuális komfort elérésével.

Gyártásukban robotizált technológiát, okoseszközöket is alkalmaznak. A keletkező gyártási hulladékokat átválogatják, visszaforgatják a termelésbe, a szelektált hulladékot átadják újrahasznosításra. Épületeik villamosenergia-ellátását napelemek biztosítják, fűtéstechnikájuk a legjobb zöldenergiás fa elgázosító kazán. Tüzelőanyag-beszállításuk közel 20-30 kilométeres körzeten belüli, így csökkentve a szállítmányozással járó környezetszennyezést. Zöld irodáik fűtését-hűtését hővisszanyerő, légcserélő rendszerrel oldják meg. A nem helyben élő kollégáik munkába járása gyűjtőfuvarral történik.

A GET Kft. teljesen profi, 21. századi technológiával, kifogástalan fenntartható fejlődés iránti elkötelezettséggel él, működik. A legfejlettebb működést, minőséget produkálva maradt meg családi vállalkozásként. A tulajdonosok elköteleződése, értékrendje tiszteletre méltó, átsüt minden tettükön.  Méltóak az üzleti etikai díjra.

Molnár Gábor, a GET Kft. ügyvezetője és felesége, cégtársa, Molnár Beáta átveszi a díjat Őrrfy Zsolttól, a Deutsche Telekom Systems Solution Hungary Kft. Finance & Kontrolling ügyvezetőjétől

 

2021-ben Üzleti Etikai Díjat nyert „Középvállalat” kategóriában a

Kresz & Fiedler Kft.

A pécsváradi cég 1990-ben alakult egy magyar és egy német család baráti kapcsolatából. Fő tevékenységei a műanyag fröccsöntés, szerszámkészítés és termék-összeszerelés. A 2012 óta 100%-ban magyar kézben lévő vállalkozás tulajdonosai a Kresz család. Kresz Erika ügyvezetőként, míg fiai vezetői szerepkörben dolgoznak. A kisvállalkozásból középvállalkozássá vált kft.-ben ma már 77-en dolgoznak. 2020-ban az árbevétel 1,085 milliárd Ft volt.

A vállalkozás megőrizte családias jellegét, a munkavállalók zömmel pécsváradiak vagy a környékbeli településekről származnak, ismerik egymást, jó közösséget alkotnak és lojálisak a céghez. Stabil megrendelői körrel rendelkezik, árbevételének 81 %-a belföldi értékesítésből származik. Legfőbb megrendelője a Samsonite Hungária Bőrönd Kft., dee az autóiparból, egészségiparból, elektronikai iparból is sok stabil vevőjük van A vállalkozás jelentős infrastrukturális beruházást hajtott végre, aminek következménye a rendkívül korszerű munkavégzési körülmények. Alacsony a fluktuáció, a munkatársak többsége több mint 10 éve dolgozik a cégnél.

Családi cégként a közösség erejében, az összefogásban és a bizalomban hisznek. Családi majálisokat Mikulás ünnepeket, évértékelőket tartanak. Speciális élethelyzethez igazodó rugalmas munkaidőszervezés, távmunka, beteg hozzátartozó esetén fizetés nélküli szabadság lehetősége, munkavállalói kölcsön, és még sok minden van a gondoskodó munkahely palettáján. Például a vállalkozás ingyenes gyorstesztelést biztosít a dolgozóknak.

A cég tagja a Dél-Dunántúli Gépipari Klaszternek és a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamarának, melyben Kresz Erika ügyvezető 12 éven keresztül alelnöki tisztséget látott el. A Pécs-Baranya Kereskedelmi és Iparkamara elnöksége két alkalommal ítélte oda az Év Üzletembere Díjat, és egy Innovációs Díjjal is kitüntette az ügyvezetőt.

A minőségi gyártás iránti elkötelezettségüket fémjelzi a Dél-Dunántúli Minőségi díj. Üzleti filozófiájuk a hosszútávú partnerkapcsolatok kialakítása. Vevőiknek biztosítják a vevői auditokat és a gyártási folyamatok átláthatóságát.

Társadalmi jelentőségű ügyek támogatásából a legkiemelkedőbbek: az Országos Mentőszolgálat Alapítvány, a Pécsi Gyermekgyógyászati Klinika, a Déméter Alapítvány, a Mecseknádasdi Önkéntes Tűzoltó Egyesület és a Pécsi Kutató Mentő Egyesület támogatása. Pécsvárad hasznos polgáraiként igyekeznek kivenni a részünket a helyi közéletből.

Fejlett, integrált minőség- és környezetirányítási rendszert működtetnek. A folyamatos technológiai korszerűsítéseknek köszönhetően a vállalkozás egyre energiatakarékosabb gépek beszerzésére törekszik. Az automatizáció és a robotizáció megjelent a mindennapjaikban. Minden fröccsöntő gép mellé darálót telepítettek, így a hulladék, illetve a gyártás során keletkező csatornamaradék visszadarálása és újrafelhasználása azonnal megtörténik. Aktívan részt vesznek az újrahasznosított alapanyagokkal, úgynevezett regranulátumokkal kapcsolatos kutatás-fejlesztésben.

A pécsváradi családi tulajdonú cég, a Kresz & Fiedler Kft. rendkívül kiterjedt szociális hálót tart a dolgozóinak, szűkebb közössége megbecsült szakmai szereplője, munkáltatója és támogatója. Technológiai felkészültsége, minőségi termelése a legfejlettebb környezettudatosságot tükrözi, mely csak kevés cégre jellemző. Méltó az üzleti etikai díjra.

Kresz András és Kresz Szabolcs, a Kresz & Fiedler Kft. tulajdonos igazgatói. Mellettük Kelemen Viktor, a Bureau Veritas ügyvezetője és Gaál László tulajdonos ügyvezető a Flavon Grouptól

 

2021-ben Üzleti Etikai Díjat nyert „Nagyvállalat” kategóriában a

Karsai Holding Zrt.

A Karsai Holding Zrt. egy cégcsoport zászlóvivő tagja. Jogelődje 1988-ban Székesfehérvár-Kisfaludon egy 50 négyzetméteres épületben hozta létre első üzemét. Az alapító és a Zrt. egyetlen tulajdonosa Karsai Béla, a gazdasági életben ismert, híres személy. Fő profiljuk gyógyszeripari csomagolóanyag-gyártás. A cégcsoport jelenleg nyolc tagvállalattal, kilenc telephelyen 566 alkalmazottnak ad munkát. 2020. évi árbevétele 8,765 milliárd forint volt. Székhelye Székesfehérvár.

A Zrt. vezetője és a menedzsment a bizalomra épülő etikus magatartás elkötelezettjei, mind a gazdasági, mind a társadalmi életben. Alapelvük, hogy minden dolgozónak joga van ahhoz, hogy tisztelettel és méltósággal bánjanak vele. Munkatársaikat támogatják a tanulásban. A cég iránt lojálisoknak anyagi támogatást nyújtanak akár a devizahitelük kifizetéséhez is. Motiváló bérrendszert alkalmaznak. Az új technológiák elsajátítása, a sikeres vizsga után automatikusan növekszik az alapbér. A jogi osztály a munkatársak jogi problémájával ingyenesen foglalkozik. Fogászati ellátást biztosítanak, ingyenes, illetve ötven százalékos költségtérítéssel. A közösségépítést céges kirándulások szervezésével támogatják.

A tulajdonos első számú feladata a példamutatás. A beruházási stratégiákról sosem egyedi, tulajdonosi döntés születik, hanem a menedzsmenttel közösen alkotják meg. Abban fontos szempont a környezetvédelem. Ezt számos tettel bizonyítják. Megkérdőjelezhetetlen a tulajdonos lojalitása a munkavállalók felé: jellemző a nyugdíjasok tovább foglalkoztatása. Nem ritka, hogy egy család három generációja dolgozik a cégnél. A Covid időszakában biztosították az otthoni munkavégzés feltételeit, még azon az áron is, hogy a tulajdonos maga ült a volán mögé, vagy a nyomdagép mellé.

Évente mérik az ügyfelek elégedettségét. Az éves vevőtalálkozókon bemutatják az újdonságokat, fejlesztéseket, és vendégül látják a partnereket. Kezdeményezik a közös fejlesztéseket is, így született például a Karsai-Chinoin közös fejlesztésű No-Spa gyógyszeradagoló, amely gyógyszeripari kategóriában világdíjat kapott. A cég nem csak a partnereivel, a konkurenciával is etikusan viselkedik. Jó példa erre, hogy az egyik legnagyobb versenytársukat kölcsöngéppel segítették ki egy éven át.

Példaértékű a cég beágyazottsága a helyi közösségbe, jó kapcsolatokat ápol a város vezetésével és civil társadalmával. Társadalmi felelősségvállalásának attraktív példája a komposztáló osztás a városháza közreműködésével a „Virágos Székesfehérvár” program keretében. A Covid miatti korlátozások miatt a leginkább nehéz helyzetbe került helyi vendéglátóhelyeket, éttermeket segítették anyagi támogatással, s ideiglenesen munkát adtak a bezárt éttermek dolgozóinak. Azonnal megkezdték a védelmet szolgáló termékek csomagolóeszközeinek gyártását is.

A tulajdonos több társadalmi szempontból fontos díj alapítója: Bolyai-díj, Gábor Dénes díj, Szent István Díj. 2019-ben maga is rangos díjat kapott (MMSZ Innovációs Díj). 1996-2014 között a Magyar Műanyagipari Szövetség Elnöke volt. Számos jelentős szakmai lépés fűződik a nevéhez.

A csoport minden tagja kiveszi a részét a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásából, támogatják a rászorultakat. CSR-jük szerteágazó. A környezettel szembeni felelősség alapvetően a termékfejlesztés, illetve a továbbfejlesztés esetében az alapanyag felhasználás csökkentését, ezáltal a termék súlyának, szállítási költségének és a környezeti terhelésének mérséklését jelenti. Minden korszerű és környezetkímélő, -védő technológiát alkalmaznak.

A Karsai Holding neve garanciát jelent a partnerei számára. A tulajdonos értékrendje átsüt a holding működésében. Egy rendkívül kiegyensúlyozott, naggyá vált cég csak etikusan maradhatott meg a piacon, erős tulajdonosi elkötelezettséggel. Igazi magyar sikersztori a becsületes, tisztességes, érték alapú üzleti jelenlétről.

Kis Éva, a Karsai Holding Zrt, cégvezetője, Demcsák Mária díjalapító és Gaál László, a Flavon Group tulajdonos ügyvezetője

 

2021-ben Üzleti Etikai Díjat nyert „Nagyvállalat” kategóriában a

PLAN Zrt.

A ma már egy cégcsoport egyik zászlóshajójaként működő cég jogelődjének története 1982-ben kezdődött, amikor a GéPéSz Csoport legrégebbi tagcégeként Kecskeméten megalakult. A GéPéSz Csoport 2004-ben közös beszerzési együttműködéssel indult, majd 2007-ben újabb szintet lépve létrejött az Ép-Gépész Holding Kft., amely vagyonkezelési feladatok mellett a cégcsoport tagjainak több kiszervezett üzemeltetését segíti.

A 100 %-ban magyar tulajdonú Gépész Holding cégcsoport ma Magyarország legnagyobb épületgépészeti szakkereskedője. A nagyságrendileg hasonló volumenű tagcégek közül a díjat nyerő cég 2020-as árbevétele megközelítette a 10 milliárd forintot.

A Gépész Holding 4 tagcégében és 23 szakáruházában 450 alkalmazott dolgozik. A nagyvállalat partnerhálózata 1500 viszonteladó kereskedő cégből, 3000-4000 szerelőből áll. A palettán 450 forgalmazott márka, 680 termékcsoport, 45 000 termék, 10 milliárdot meghaladó árukészlet és közel 40 000 m2 raktár van.

Eredményeiket több kitüntetéssel ismerték el: Slonszki Attila ügyvezető igazgató 2013-ban megkapta a VOSZ „Év Vállalkozója” elismerését. A Zrt.-t a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2018-ban az „Év Kereskedője” címmel tüntette ki. A Magyar Épületgépész Szövetség 2019-ben az Év Kereskedője címet a Gépész Holdingnak ítélte oda.

A cégcsoportban a Gépész Holding többi cégével azonos üzleti és etikai elvek szerint végzi a tevékenységét. Az etikai és működési szabályzat útmutató valamennyi érintett számára. Az alapító tulajdonosok missziója a kezdetektől, a korrekt üzleti együttműködéssel elért eredményesség és stabilitás fenntartása.

A dolgozók megbecsülését teljesítményalapú premizálási rendszer garantálja.  Csapatépítő programok (céges évfordulók, bográcsozás, karácsonyi és mikulásünnepség, vezetői tréningek) tartják a kollektívát egészben. A munkatársakat évente díjazzák, az Év Értékesítője, az Év szakáruháza, és az Év Kiváló Munkatársa címekkel. Az elismerés presztízsértékkel bír, akárcsak a tradicionális törzsgárda elismerések melyet már több, mint 90-en kaptak meg.

Fontosnak tartják a partnerek szakmai továbbképzését, amit sokféleképpen támogatnak. Az évente Lajosmizsén tartott szakmai rendezvényükre (Gépész Expo) meghívják és vendégül látják az ügyfeleiket (több mint 1500 szakmai partnerről van szó).

Támogatják a szociálisan rászorult embereket, a szakmai oktatást, az egészségügyi intézményeket, az értékes helyi közösségeket, a kultúrát és a sportot, valamint a szakképzést. Kiemelésre méltó példa: Anonim támogatóként évente kiválasztanak súlyos beteg gyermeket nevelő, nehéz anyagi körülmények között élő családokat, akiknek komplett gépészeti rendszert építenek és ajándékoznak, a partnereiket is bevonva.

Aktívan részt vesznek a helyi szakmai közösségi életben, tagjai a Magyar Épületgépész Szövetségnek, valamint az ügyvezető alelnöke a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamarának.

A budapesti székhelyű, de kecskeméti gyökerű cégcsoport szakmájában jelentős szerepet tölt be. Stabil vállalat, hosszútávon építkező, tisztességes üzleti magatartásával példát mutató. Méltó az üzleti etikai jelző viselésére.

Slonszki Attila, a Plan Zrt. ügyvezető igazgatója, Szabó Lajos alapító ügyvezető, iData Kft. és Gellér Róbert ügyvezető, Gelbert Eco Print Kft.

 

2021-ben Üzleti Etikai Díjat nyert „Multinacionális vállalat” kategóriában

Cloud Network Technology Kft.

A céget a multinacionális Foxconn Csoport tajvani Foxconn Industrial Internet (FII) óriáscégének leányvállalataként 2017-ben alapították. Fő tevékenysége híradástechnnikai berendezések gyártása. A több mint 600 főt foglalkoztató komáromi székhelyű vállalat 2020. évi árbevétele meghaladta az 525 milliárd forintot.

A Foxconn a világ vezető elektronikai gyártója, magyarországi „leánya” is jelentős piaci szereplő. Húzó termékei két nagy termékcsoportot alkotnak: hálózati eszközök és computer termékek. Jelenleg a gyár raktározási kapacitásának bővítésére 5 milliárd forintos beruházást hajtanak végre. A cég 2019-ben elnyerte a Figyelő által odaítélt Év Vállalata címet.

A cég a járványügyi helyzet gyors és rendkívül felelősségteljes kezelésében példamutató a gyárkapun belül és azon kívül. A termelésben az első pillanattól kezdve bevezették a lehető legszigorúbb higiéniás és járványvédelmi előírásokat. Jelentős orvosimaszk-gyártó kapacitást hoztak szinte azonnal létre.

A dolgozóknak otthoni használatra is biztosították a védőeszközöket. Számos óvintézkedést vezettek be a helyi gócpont kialakulását elkerülendő (gyakori antigén tesztelés, otthoni munkavégzés, vészhelyzeti pótlék, indokolt esetben munka alóli felmentés, teljes fizetéssel, vállalati oltópont kialakítása, rendszeres ellenőrzés, őszi vitamincsomag-juttatás). A dolgozók körében 90,2 százalékos az átoltottság.

A társadalmi felelősségvállalás a helyi egészségügyi intézmények támogatásában is multihoz méltó, bőkezű. 2021-ben életmentő eszközök vásárlására pénzbeli támogatást nyújtottak a tatabányai kórháznak, mentőorvosi kocsit biztosítottak a komáromi orvosi ügyeletnek, támogatással segítették a helyi tűzoltóságnak munkáját is. Sokrétű társadalmi felelősségvállalásukban szerepel a Máltai Szeretetszolgálat, de a sport és a szakmai programok, szervezetek is, valamint a kkv-k edukálása. Együttműködésük az egyetemekkel is kiemelendő.

Kiemelten fontos számukra a munkavállaló egészsége, jól–léte, a dolgozók érzelmi és fizikális biztonsága. Ugyanakkor alapvető értéknek tartják a munkavállalók elkötelezettségét is, amit egyebek között közösségi terek, kávézó és étterem kialakításával, valamint közös élmények, programok szervezésével erősítenek. Tudásalapú bérezést alkalmaznak a munkahelyi képzésekhez kapcsolva. Karrierutat biztosítanak a dolgozók számára. Elismerik és jutalmazzák az újító, folyamatfejlesztő ötleteket, ösztönzik a versenyszellemet.

Minden területen a professzionalizmust képviselik. „Legyünk a legjobbak legjobbika”. – hangoztatják. Természetes, egyértelmű számukra az alternatív, vagy megújuló energiaforrások használata, motiválják munkatársainkat is az energiatudatos gondolkodásra.

A Cloud Network Technology Kft. multinacionális anyacégének gondolkodásmódja és SDG szerepvállalása tükröződik a cég helyi sajátosságokhoz igazodó felelősségvállalásában. Megkérdőjelezhetetlen a munkatársak megbecsülése, az etikus, tisztességes üzleti magatartás, a környezet fenntarthatóága és a társadalom iránti elkötelezettség.

Dr. Tálos Péter, a Cloud Network Technology Kft. ügyvezetője, Őrrfy Zsolt, a Deutsche Telekom Systems Solution Hungary Kft. Finance & Kontrolling ügyvezetője és Márton Endre ügyvezető igazgató, Eurokomax Kft.

 

2021-ben Üzleti Etikai Díjat nyert „Multinacionális vállalat” kategóriában

Michelin Hungária Kft.

A Michelin multinacionális vállalatcsoport 1996-ban vásárolta meg a Taurus gumigyárat. A külföldi tulajdonba került magyar vállalat továbbra is gumiabroncsokat és tömlőket gyárt és értékesít. 2020 évi árbevétele 600,4 millió euró volt. Dolgozóinak száma 1287 fő.

Magyarországon az elmúlt 25 évben a leányvállalat több mint 170 milliárd forintot költött korszerű infrastruktúrára. 1996 óta a nyíregyházi gyárban több mint 1 millió 88 ezer tonna abroncs készült. Mintegy 1700 helyi beszállítóval dolgoznak együtt, csúcskategóriás termékeit több mint 190 abroncskereskedő, országszerte több mint 450 értékesítési ponton kínálja.

Számukra az emberek tisztelete alapvető értéket jelent, a vállalati kultúra és a napi gyakorlat szerves része. Ennek jegyében 2001 óta az alkalmazottakat az etikus gondolkodásra is képzik. A cég rendelkezik Etikai Kódex-szel, betartását nemcsak a saját munkatársaitól, hanem a partnereitől is elvárja.

A vezetői csapat számára a követendő modell: a gondoskodó vezető. Az emberközpontúságuk nyilvánul meg a 2020-ban Számíthatsz Ránk! nevezetű program elindításában, amely a munkatársak és családtagjaik személyes, jogi, pénzügyi, mentális egészségi problémáinak megoldására kialakított ingyenes és anonim szaktanácsadás. Az első évben 197 alkalommal vették igénybe a munkavállalók. A munkahelyi közérzet is fontos számukra. Eredménye: a cég dolgozóinak elkötelezettségi mutatója 2019-ben 85%, 2020-ban 88% volt.

Náluk szakszervezet és üzemi tanács is működik. Példaértékű az együttműködés a munkavállalók képviseletei és a tulajdonost képviselő menedzsment között, a Kollektív Szerződést minden évben újratárgyalják.

A leányvállalat kezdeményezésére létrejött HungarianTyre Association hét jelentős magyarországi abroncsgyártó, illetve forgalmazó lobby-szervezete, melyek az etikus üzleti magatartás kritériumai szerint fogalmazták meg a szervezet küldetését. Számukra a kiváló minőség biztosítása az üzleti etika egyik alapköve.  Személygépkocsi-abroncsaikat a prémium márkákat gyártó autógyárak is felszerelik új autóikra.

Aktívan részt vesznek a telephelyük közelében élők életében. A vállalat értékeivel összhangban támogatják céljaikat. A társadalmi felelősségvállalás terén kiemelkedően sokszínű és komoly segítséget jelentő tevékenységeket mutatnak fel. A legnagyobb közönséget megmozgató rendezvény a Bringafesztivál, amely Nyíregyházán eddig több mint 10 ezer résztvevőt vonzott. A cég az Országos Mentőszolgálat aranyfokozatú támogatója.

A Covid-járvány miatt még magasabb fokozatba kapcsolt a cég. A kórházak, a vöröskereszt, a katasztrófavédelem, az egészségügyi intézmények, az önkormányzatok kértek és kaptak tőlük önzetlen segítséget.

2016-ban csatlakoztak a Sokszínűségi Kartához. Az anyacég víziójával összhangban 2030-ra el kívánják érni, hogy a fejlődés fenntartható legyen, mind az emberek, mind a profit, mind a bolygó tekintetében. 2050-re pedig a karbonsemlegesség elérését tűzték ki célul.

Az eredmények impozánsak, a célok felelősek és ambíciózusak. A leányvállalat vezetése komolyan hisz és elkötelezett abban, hogy felelős irányítással, az eddigi és a jövőben tervezett technológiai innovációkkal hozzájárul a világ fenntarthatósági törekvéseinek megvalósulásához.

Nagy Béla István, a Michelin ügyvezető igazgatója, Szabó Lajos, az iData Kft. alapító ügyvezetője és Kelemen Viktor, a Bureau Veritas Magyarország Kft. ügyvezetője

 

A  22. Üzleti Díjátadó Gála támogatói: